Motor Yamaha R1
Motorn som sitter i bilen är en Yamaha R1 motor från 2002/2003 – 5PW på ”Yamaha-språk”. 998cc cylindervolym, insprutning, 152 hk på veven i standardutförande.
Mycket driftsäker även på bana – då med en sk. skvalpplåt samt cirka 250ml överfyllnad av olja .
Motorn som sitter i nu är en standardmotor (motor nr1).
Vid sidan om håller jag på att preparera en ny motor (motor nr2) – också en 5PW – fast den byggs upp med lite nya delar för att bli kompressormatad.
Tekniska data på kompressormotorn:
- •Block: Yamaha 5PW Original – standardblock – uppmätt och kontrollerad
- •Kolvar: JE pistons smidda lågkompkolvar nr: 262236, 74mm std borr, 9,0:1 i komp, smidda i 2618 T6 aluminium, vikt 191 gram, 0,81/0,81/1,51mm kolvringar
- •Kolvbultar: JE pistons, kolvbultsspel: 0,036mm (max: 0,0406)
- •Vevstakar: Carillo H-profilstakar
- •Vevstaksbultar: Carillo SM8
- •Vevaxel: Yamaha 5PW Original, balanserad
- •Vevlager: Yamaha 5PW Original, vevlagerspel: 0,05mm (max: 0,055mm)
- •Ramlager: Yamaha 5PW Original, ramlagerspel: 0,04mm (max: 0,053mm)
- •Sump”baffle”-plåt: CNC fräst i aluminium
- •Topplock: Yamaha 5PW, 5-ventiler per cylinder, portad/justerad i kanalerna, 3st 23mm insugningsventiler (totalt 69mm), 2 st 24,5mm avgasventiler (totalt 49mm)
- •Topplocksbultar: Yamaha 5PW Original
- •Topplocksmuttar: ARP
- •Topplockspackning: Cometic C8565
- •Ventiler: Yamaha 5PW Original
- •Ventilfjädrar: APE förstärkta
- •Ventilfjäderbrickor: Tillverkade i Titan
- •Ventiltryckare: Yamaha 5PW Original
- •Kamaxlar: Original (så länge…)
- •Kamaxeldrev: APE justerbara
- •Kamkedjesträckare: APE manuell sträckare
- •Tändstift: NGK CR10EK för bankörning. CR9EK för gatbruk
- •Koppling: Barnett SR3
- •Kopplingsfjädrar: Specialbeställda från en Dansk firma – 6st med dubbla fjäderkraften
- •Kopplingslameller: Yamaha 5PW Original
- •Kopplingskorg: Yamaha 5PW Original
- •Quickshifter: Techtronics lägesgivare för att bryta tändningen vid fullgasväxling (clutchless shifting) ihop med Civinco sprutet
- •Växellådsdrev: Yamaha 5PW Original med undercuttning
- •Motorolja:
- •Oljefilter: Yamaha 5PW Original
- •Oljepump: Yamaha 5PW Original
- •Spjällhus: 75mm/3” Volvo 960
- •Plenum till insug: Egen tillverkning
- •Spridare: Siemens Deka4, korta, högohm (12,5ohm), 630cc/3bar, 900cc/6bar..
- •Fuelrail: Aluminium, 17,5mm inv diameter
- •Bränsletrycksregulator: Aeromotive 13129
- •Turbo:
- •Blow-off ventil: Vortech Maxflow Race art.nr: 8D204-003, Polerad alu/Blåeloxerad
- •Filter för blow-off ventilen: Vortech filter art.nr: V8H040-175
- •Intercooler: KL Racing, aluminium 400x350x115mm, 3” bakåtanslutningar
- •Kylarslangar: SAMCO siliconslangar
- •Slangklämmor: Rostfritt
- •Vattenkylare: VW Polo
- •Oljekylare: Mocal med termostat
- •Bränsle/Tändsystem: Civinco
- •Adjustable Boost Limiter Valve (BLV): 928Motorsports.com