Bränslesystem

Bränslesystemet består bl.a. av Civinco insprutningssystem – BC500.
Bränsletanken är hemmasnickrad av mig själv i aluminium och svetsad in house så att säga. Inbyggd catchtank på cirka 1,5 liter.
Volvo 850 Turbo förpump som matar catchtanken hela tiden samt en elektrisk Bosch pump från Volvo 940 Turbo utanför som matar fram från tanken till fuelrailen. Pumpen kommer att bytas till en Bosch -044 pump för att klara den nye motorn.

Spridare:

Original: Nippon CDH210, INP-731/4, 2,84kPa, 15,6ohm

Med kompressormotorn: Siemens Deka4, korta, högohm (12,5ohm), 630cc/3bar, 900cc/6bar..

Bräsnlepump:
Bosch : 0 580 254 044
Spänning: 12 Volt. Rek 13,4Volt
Ström förbrukning: 13A.
Maxtryck: 8 Bar.
Flöde vid: 270 L/H vid 3bar.
Flöde vid : 200 L/H vid 5bar.
Vikt: 1,03kg

Anslutningar Pump:
In: M18 x 1,5
Ut: M10 x 1.0 (Backventil). M12 x 1,5 (Utan backventil)
El: Positiv M6 / Negativ M5.

Räcker för 700hk bensin och 500hk med Etanol. 270L / timme vid 3bars bränsletryck

Bräsnletrycksregulator:
Aeromotive 13129, 3 styck AN6 anslutningar till bränsle, 1 1/8”NPT till mätare samt 1 styck vacuumport, 30-70PSI, 1:1 bränsletryckshöjning efter laddtryck

Storlek på spridare:

300hk = 590cc/80%

350hk = 690cc/80%

400hk = 788cc/80%

450hk = 885cc/80%

500hk = 985cc/80%

Knacksensor:

Links knockblock G4

Phormula KS4

www.viatrack.ca

(lämnar 0-5 volt in i tex Civinco etc)

Ljuddämparen:

Micron Racing CCK43G

Spjällhuset:

Volvo 960 /S90/V90 med det stora huset.

Returfjädern med brickan: Volvo 240 med B230F motorn.

Packning: Volvo 850

Låsmuttern: Volvo 850 till Turbon – den låge M8 självlåsande muttern.

Spällhuskontakten: Volvo 850

TuneCard:

För att ladda en färdig mapp FRÅN TuneCard kortet in till Civincoboxen: bara stoppa i kortet i boxen så läses den av och läggs i boxen.

För att ladda en mapp som ligger i Civincoboxen TILL ett TuneCard: håll knappen intryckt på framsidan av boxen innan kortet stoppas i – då överförs mappen som ligger i boxen till TuneCardet.

Här är lite mappfiler till Civinco BC500 standalone boxen som jag använder mig av.

Filerna är gjorda för Yamaha 5PW motorn. CBC-filerna är mappfiler och CBL är loggfilerna.

36-1 externt triggerhjul

Grundinställningar för Civinco R1 5PW 2002/2003 med 36-1 triggerhjul och Volvos VR givare (271949) i kompressormotorn.

”Engine Setup”:

Crank sensor trigger slope: ”Negative”

Cam sensor trigger slope: ”Negative”

Crank sensor teeth between missing pulse and 51° BTDC: 18 teeth

Crank sensor ignition offset: 1,6 deg.

Med ovanstående inställning blir tändförställning i BC lab korrekt med vad det är i verkligheten på remskivan!!

Angle between missing pulse and TDC marking: 232,6 deg.

Crank sensor teeth between missing pulse and fuel pulse start: 46 teeth

Ignition cut: 0,125 sekunder

Digital 1 out: ASD/DME

Digital 2 out: Fan control

Crank ignition: 0,0 deg

OBS:

36-1 triggerhjul/crank sensor: ju mindre talet är – ju mer förtändning är det

ex:

18 tänder/1,6 deg = 0° förtändning (tändförställning i BC lab stämmer med vad det är i verkligheten på remskivan också.

Mappfiler – 36-1 kuggars triggerhjul med Originalmotorn utan kompressor.

  1. 1.2010-07-19_36t triggerhjul_grundmappad i garaget_10gr förtändning 3.cbc

Mappfiler – 36-1 kuggars triggerhjul med den nye kompressormotorn.

Testmappar:

  1. 1.New1.cbc
  2. 2.New2_kompenserad på mellanvarv med justerat bränsle.cbc
  3. 3.New3_kompenserad på mellanvarv med justerat bränsle samt jämnare tändkurva.cbc

Körbara mappar:

  1. 4.2011-04-25_körning från industriområdet_Originalfilen.cbc

8-kuggars original Yamaha triggerhjul – Original 5PW motor

Grundinställningar för Civinco R1 5PW 2002/2003 med original – internt – triggerhjul och sugmotor.

”Engine Setup”:

4cyl

Waste fire

Fuel: Seq 4 channel

Crank: 8

Cam: 1

Cam: 0

TDC: 0

Ig: 1-3-4-2

Ign channel to cyl: A-1:2:3:4

Crank sensor trigger slope: ”Negative”

Cam sensor trigger slope: ”Negative”

Crank sensor teeth between missing pulse and 51° BTDC: 6 teeth

Crank sensor ignition offset: 17,0 deg

Angle between missing pulse and TDC marking: 608.0 deg

Crank sensor teeth between missing pulse and fuel pulse start: 7 teeth

Ignition cut: 0,125 sek

Digital 1 out: ASD/DME

Digital 2 out: Fan control

Crank ignition: 0,0 deg

”Limits/Warnings”:

Fuel and Ign cut RPM: 12250 rpm

2nd RPM limit: 11850 rpm

Boost limit/Fuel cut boost level:

RPM indicator LED: 10750 rpm

”Analog settings”:

Analog input syncronisation/filter: ——-

Internal MAP sensor range: 0-5 Volt

”Digital inputs”:

Digital 1 in function (pin20): Launch control

Digital 2 in function (pin18): Ignition cut, 0,092 sek

TPS low limit: 0,00 V

”Fuel acceleration”:

Enrichment base Acc enrichment on: Throttle

Acceleration fuel:

Threshold change: 0,59V/samp

Threshold fuel: 0,55 ms

Low RPM: 1000 rpm

RPM AE-fuel %: 100%

Fast load change: 2,22 V/samp

Fast change fuel: 0,63 ms

High RPM: 6000 rpm

RPM AE-fuel %: 50%

Sustain: 4 cycles

Deceleration fuel:

Threshold: -5,00 dV/samp

Fuel change gain: -1,00 ms/dV

Sustain: 3 cycles

”Fuel settings”:

3D RPM and MAP axis set:

RPM resolution: 0rpm

MAP resolution: 0,00 V

Base fuel load on:

main 3D fuel map: throttle

3D map size: 21 rpmx16 analog, NEW

Base 1st and 2nd fuel compensation maps on:

Fuel comp function: compensate %

1st fuel compensation load sensor: MAP, 0-250%

2nd fuel compensation load sensor: AFR, 0-250%

Load: 0,31-3,92

RPM: 500. 750 etc upp till—–10000

”Digital outputs”:

Digital out 1 (Master PIN 1): ASD/DME

Digital out 2 (Master PIN 7): Fan control

”Launch and antilag”:

”Ignition settings”:

Igintion setup:

Crank ignition: 0,0 deg

Ignition charge – dwell time: 2,0 ms

Base ignition load on (main map):

3D load sensor: Throttle

3D map size: 18 rpm x11 analog (F)

Base 1st and 2nd ignition compensation maps on:

1st ignition comp load sensor: MAP

2nd ignition comp load sensor: Throttle

3D RPM and MAP Table set:

RPM resolution: 0 rpm

MAP resolution: 0,00 V

”PWM outputs”:

PWM 1 settings (Master PIN 5):

Tune PWM1 based on: Throttle/Master

PWM1 compensation based on: AFR/Master

PWM 1 closed loop boost control: inget ifyllt.

PWM 3 Settings (Slave PIN 5):

Tune PWM 3 based on: AFR/Slave

PWM 4 Settings (Slave PIN 9):

Tune PWM 4 based on: AFR/Slave

PWM 2 settings (Master PIN 9):

Tune PWM 2 based on: Coolant temp/Master

PWM 2 frequency: 150 Hz

PWM polarity: Inverted 0%=100%

PWM 2 External activation:

PWM 2 external activation: controlled by fan

PWM change on activation: 0%

PWM 2 idle air fuel map: OFF

”AFR Control”:

AFR contol ON/OFF:

ON

AFR control settings:

AFR sensor type: Wide

AFR sensor low voltage: Rich

AFR control start delay: 30 sek

AFR control speed at idle: 5

Coolant temp to start AFR control: 24,0 C

AFR load sensor: MAP

AFR control min Load to be active: 0,40 Bar

AFR control max Load to be active: 1,00 Bar

AFR control max rpm to be active: 10250 rpm

Auto tune (long term adaptive ) settings: OFF

Number of AFR sensors: 1

”Idle settings”:

Idle activation:

Throttle level to enter idle mode: 0,69 V

Idle RPM: 950 rpm

Idle ignition: OFF

Idle ignition: 15,0 deg

Throttle level for idle ignition fade out: 0,45 V

Idle control settings: OFF

” Temp corrections”:

Coolant temperature fuel correction:

Choke fuel: 27 %

Crank fuel: 0 ms

Cold engine temperature limit: -25,0 C

Warm temperature limit: 28,0 C

Coolant temperature to start fan: 99 C

Air temperature fuel correction:

Low air temp correction fuel: 0,0 %

Low air temperature limit: -20,0 C

High air temperature correction fuel: 0,00 %

High air temperature limit: 42,0 C

”Start up”:

Low battery voltage fuel correction:

Extra fuel when battery voltage is below 13,5 V: 0,2 ms/V

Start up fuel and air:

Start up fuel comp with warm engine: 20,3 %

Start up fuel comp at cold engine: 31,3 %

Start up fuel duration after crank: 17,8 S

Start up idle air PWM2 compensation: 20,3 %

Start up duration after crank: 10,1 S

”Select tuning sensors”:

AFR, Pin 10: WB AEM

Throttle, Pin 8: Analog 0-5 V

MAP, Pin 6: MAP MPX 2,5 Bar

Coolant temp, Pin 4: Coolant BMW 2,2 k

AUX 1/ 12v, Pin 16: Battery

AUX 2/ Air temp, Pin 12: Coolant BMW 2,2 k

Mappfiler – 8 kuggars triggerhjul som sitter internt (originalhjulet)

  1. 5.Fungerande R1 mapp 2010-05-17.cbc
  2. 6.Automappad_2010_05_23_går perfekt.cbc
  3. 7.2010-07-11_efter Mantorp mapp_går fint.cbc
  4. 8.2010-07-15 mappat up tändningen på lägre varv_går mycket bra.cbc
  5. 9.2010-07-28_8-kugg_uppställd tändkurva_1.cbc
  6. 10.2010-09-12 Yamaha mapp.cbc

Civinco manual: Klicka på länken för att ladda ner manualen som PDF-fil: Manual

Ignition timimng – Original Yamaha:

Yamaha R1 (FZ1-01) med 5JJ motor från 2001:

Ignition timing: 5° BTDC at 1100rpm

Advanced timing: 55° BTDC at 5000rpm

SPRIDARE:

Specifications:

Coil Resistance: 12.5 Ohms / High Impedance / High-Z (No ECM driver modifications required)

Static Flow Rate @ 43.5PSI ( 300kPa ) w/Gas: 60 lb/hr = 630 cc/min = 453 g/min

Static Flow Rate @ 87PSI ( 600kPa ) w/Gas: 85.7 lb/hr = 900 cc/min = 648 g/min

Gain: 0.11ms/mg

Offset: 0.055ms

Turn on time @ 14VDC: 1.14ms

Turn off time: 0.85ms @ 600KPa

Connector: Bosch EV1

Series: DEKA 4 ( DEKA IV )

Orifice Type: Multi-orifice

Spray Pattern: 30 Degree Spray Cone

Factory fitted with Viton upper and lower o-rings

48mm end to end

Equivalent Part Numbers:

Siemens FI114962 or 107-962 ( 107962 )

Mototron INJ-GAS-002 ( S107)

Accel 74620S

MSD / Edge 2030