Framvagn/styrning

Bärarmarna är egentillverkad av mjuka hydraulrör -25x3mm (Hydroscand art nr: 19002530) enligt SFRO:s driektiv. Hylsorna till bussningarna har måtten 35×3 mm (Hydroscand art nr: 19003530). Kvaliteten på rören är ST 37.4, tolerans 2391/C (normaliserade rör) – NBK, sömlösa, sträckgräns: 235 N/mm2, brottgräns 340-480 N/mm2 samt förlängning med minst 25%. Förstärkningsplåten är laserskuren ur en 5 mm plåt.

Spindlarna är Ford Taunus (engelska Cortina), styrlederna är Ford Taunus/Cortina.

Länkhuvuden är Askubal M12 Motorsport (Kontima KA 12-400) med RERS tätningar (Kontima RERS2)

Gänga för låsmuttrar mot spindeln:

Övre kulled: M12x1,5 gänga (M18x1,5 mot Camberjusteringen)

Undre kulled: M12x1,25

Styrled: M10x

Bultar till bärarmsinfästningar: M12x70 med krage (VOLVO)

Muttrar till bärarmsinfästningar: M12 självlåsande med krage (VOLVO)

Taunus spindel:

4,5° KPI

Hjulvinklar:

Caster 7,3/7,4° (justerar sig cirka 0,4°/varv)

Camber -0,5 – -1,5° för gatkörning

Camber -2,0 – -2,5° för bankörning

Toe 1-2mm

Coilovers fram:

2 1/4 size, 12”, 305mm open, 250mm closed, 55mm travel, 300lbs spring, 7 inch length on the spring unclosed (180mm), 1/3 ride height = 18,3mm down = 287mm C-C rideheight.

Coilovers bak:

2 1/4 size, 13”, 330mm open, 260mm closed, 70mm travel, 200lbs spring, ? inch length on the spring unclosed (?mm), 1/3 ride height = 23mm down = 307mm C-C rideheight.

Translate »