Motor Yamaha R1

Motorn som sitter i bilen är en Yamaha R1 motor från 2002/2003 – 5PW på ”Yamaha-språk”. 998cc cylindervolym, insprutning, 152 hk på veven i standardutförande.

Mycket driftsäker även på bana – då med en sk. skvalpplåt samt cirka 250ml överfyllnad av olja .
Motorn som sitter i nu är en standardmotor (motor nr1).
Vid sidan om håller jag på att preparera en ny motor (motor nr2) – också en 5PW – fast den byggs upp med lite nya delar för att bli kompressormatad.

Tekniska data på kompressormotorn:

  1. •Block: Yamaha 5PW Original – standardblock – uppmätt och kontrollerad
  2. •Kolvar: JE pistons smidda lågkompkolvar nr: 262236, 74mm std borr, 9,0:1 i komp, smidda i     2618 T6 aluminium, vikt 191 gram, 0,81/0,81/1,51mm kolvringar
  3. •Kolvbultar: JE pistons, kolvbultsspel: 0,036mm (max: 0,0406)
  4. •Vevstakar: Carillo H-profilstakar
  5. •Vevstaksbultar: Carillo SM8
  6. •Vevaxel: Yamaha 5PW Original, balanserad
  7. •Vevlager: Yamaha 5PW Original, vevlagerspel: 0,05mm (max: 0,055mm)
  8. •Ramlager: Yamaha 5PW Original, ramlagerspel: 0,04mm (max: 0,053mm)
  9. •Sump”baffle”-plåt: CNC fräst i aluminium
  10. •Topplock: Yamaha 5PW, 5-ventiler per cylinder, portad/justerad i kanalerna, 3st 23mm insugningsventiler (totalt 69mm), 2 st 24,5mm avgasventiler (totalt 49mm)
  11. •Topplocksbultar: Yamaha 5PW Original
  12. •Topplocksmuttar: ARP
  13. •Topplockspackning: Cometic C8565
  14. •Ventiler: Yamaha 5PW Original
  15. •Ventilfjädrar: APE förstärkta
  16. •Ventilfjäderbrickor: Tillverkade i Titan
  17. •Ventiltryckare: Yamaha 5PW Original
  18. •Kamaxlar: Original (så länge…)
  19. •Kamaxeldrev: APE justerbara
  20. •Kamkedjesträckare: APE manuell sträckare
  21. •Tändstift: NGK CR10EK för bankörning. CR9EK för gatbruk
  22. •Koppling: Barnett SR3
  23. •Kopplingsfjädrar: Specialbeställda från en Dansk firma – 6st med dubbla fjäderkraften
  24. •Kopplingslameller: Yamaha 5PW Original
  25. •Kopplingskorg: Yamaha 5PW Original
  26. •Quickshifter: Techtronics lägesgivare för att bryta tändningen vid fullgasväxling (clutchless shifting) ihop med Civinco sprutet
  27. •Växellådsdrev: Yamaha 5PW Original med undercuttning
  28. •Motorolja:
  29. •Oljefilter: Yamaha 5PW Original
  30. •Oljepump: Yamaha 5PW Original
  31. •Spjällhus: 75mm/3” Volvo 960
  32. •Plenum till insug: Egen tillverkning
  33. •Spridare: Siemens Deka4, korta, högohm (12,5ohm), 630cc/3bar, 900cc/6bar..
  34. •Fuelrail: Aluminium, 17,5mm inv diameter
  35. •Bränsletrycksregulator: Aeromotive 13129
  36. •Turbo:
  37. •Blow-off ventil: Vortech Maxflow Race art.nr: 8D204-003, Polerad alu/Blåeloxerad
  38. •Filter för blow-off ventilen: Vortech filter art.nr: V8H040-175
  39. •Intercooler: KL Racing, aluminium 400x350x115mm, 3” bakåtanslutningar
  40. •Kylarslangar: SAMCO siliconslangar
  41. •Slangklämmor: Rostfritt
  42. •Vattenkylare: VW Polo
  43. •Oljekylare: Mocal med termostat
  44. •Bränsle/Tändsystem: Civinco
  45. •Adjustable Boost Limiter Valve (BLV): 928Motorsports.com
Translate »