Byggspec
Här kommer byggspecen på ingående delar i detta bilbygget – allt är såklart inte med, men det mesta, som Ni kan se så är det inte ”snålat” här heller:
Motorspec – grundmotor:
Suzuki Hayabusa 1300cc | Gen1, 2002 |
Tool steel shift shaft | APE, Orig längd: 14x132mm resp 14x152mm. APE längd: 137 resp 157mm |
Super duty output shaft – 20tooth gear | APE, Billet |
Heavy duty countershaft nut | APE |
Oil cooler block off plate | APE |
Tillverkning av gavelplåt etc för extern generator | |
Hayabusa oil pump gear | APE |
Balancer replacement shaft | APE |
Block off plates (4pc) | APE |
Case saver hylsa | Schnitz Racing |
ARP till block – 271-5401 | ARP |
ARP till topp – 271-4701 | ARP |
Cometic base gasket .063” | Cometic |
Cometic base gasket .0010”, 2st | Cometic |
Cometic toppackning | Cometic, 81mm borr, .030 thick |
APE counter shaft stud kit – Schnitz | APE |
Borrat upp MAP anslutningarna i spjällhusen till 2,5mm | |
Header flange | 304 Stainless |
Undercut drev | EBOS |
Justerbara kamdrev | APE |
Racing clutch springs | APE |
Camchain tensioner spacer plate | 3mm tjock |
Pinne till kopplingen i Alu | Suzuki |
Pinne till kopplingen i Stål | Suzuki, 132mm lång, 23111-11300 är 134mm lång |
Kullager till utg.axeln för extern generator | SKF 61908 |
P-box till utg.axeln för extern generator | Radialtätning 40x62x10 |
V-band till toppen mot plenum | 2” Hurricane rörliga |
Kopplingslameller | Suzuki original |
Kolvar | Wössner 8734DA-4, 9:1 i komp, 231gr/st |
Kopplingsfjädrar | APE, hårda |
Counter shaft stud kit | APE |
Turbo | Borg Warner EFR 7163, kullagrad, V-band |
Wastegate | Turbosmart Twinport B1, TS-0620-1143 |
Torrsumpsystem | Nova Racing för Hayabusa |
Motorstyrning | MaxxECU v1 |
Motorstyrning – tractioncontrol | Maxxecu traction |
Grenrör samt collector | Rostfritt 321L, (även avgasflänsen samt grenröret), |
Värmeisolering turbo | PTP Turboblanket, BorgWarner single scroll EFR bis 7064 |
Tändspolar | Bremi 20113, VAG ”115” mellanlängd |
Vevhusventilationssystem | Mann ProVent 200 |
Turbo V-band outlet | Turbozentrum |
Plenumkammare med trattar | Aluminium Laminova intercooler – 4st (max 600hp) egenbyggd |
Vevstakar | Wössner PM002, 3/8 bolts, H-profil |
Byggspec – övrigt:
Adapter till bränsletrycksregulatorn | AN6 ORB |
Adapter till oljetryck – Turbo | M16x1,5 – 1/8”NPT |
Avgassystem, ljuddämpare | Apple ljuddämpare Multi Frequency 3″, 650x225x130mm |
Avgassystem, V-band | 3″, Rostfritt |
Avgasbandage | Titan, 50mm bred, 2 rullar a15m, 1100 C |
ABS sensor ring | Opel Astra G |
Backspegel V | FIA Formula car mirror, konvex, |
Backspegel H | FIA Formula car mirror, konvex, |
Backdrev inkl bearbetning | 50 tänder, 100mm pitch diam, 55mm hub diam, 15mm bore |
Baklampor | Kiwav Motor tillverkad av Sirius |
Bakdrev | 50 tänder, för 530-kedja |
Bakre bärarm undre | Sömlösa hydraulrör 25x3mm |
Bakre bärarm övre | Sömlösa hydraulrör 25x3mm |
Bakre hjullager – skruvar | 3st/lager, M12x40 insex, 12.9 med loctite |
Bakre hjullager | 4×100 PCD diam, 56,6, Lotus Elise S2 02-04/Opel Astra G 98- |
Bakre kulled övre/undre | 5/8″ Spherical Plain bearing, teflon lined, 5/8″- M14 reducer |
Bakre upright H sida | Lotus Elise S2, 2493 gram |
Bakre upright V sida | Lotus Elise S2, 2493 gram |
Batteri | Optima Yellow Top, 12V 38Ah (870-176) |
Batteribrytare | FIA-brytare med motstånd |
Batterikabel från batteri till huvudbrytare | RK 35mm |
Blinkersglödlampor fram | 21W med silverfärgat glas |
Bilbälten – gata | baksäte, bälteslås Volvo S70 gen1/framsäte |
Bilbälten – race | FIA, Sparco 6-punkt 04828BM |
Blinkers fram – kompletta | Hella, e-märkta |
Blinkers fram – glödlamporna | Diodhuset, vanliga 21W glödlampor med Silverfärgad topp |
Blinkers på sidorna | Swelight 13026S, rökfärgade, e-märkta |
Bogserögla fram | OMP, 6mm Aluminium |
Brandsläckarsystem | Sparco AFFF, 4,25liter med fasta munstycken, mekaniskt system |
Bromsklotsar bak | Ferodo DS2500 Wilwood Powerlite |
Bromsklotsar fram | Ferodo DS2500, Wilwood Powerlite |
Bromsljuskontakt | 3/8 UNF hydraulisk |
Bromsok bak | Wilwood Powerlite, 25,4mm kolvar |
Bromsok fram | Wilwood Powerlite, 31,8mm kolvar, |
Bromsskivor bak | Opel Corsa D, 257x22mm, totalhöjd 40,5mm, centerhål 60mm, |
Bromsskivor fram | Opel Corsa D, 284x22mm, totalhöjd 43,3mm, centerhål 60mm |
Bromsslangar till bakre bromsoken | rak hona – rak hona, 300mm långa, AN3 |
Bromsslangar till främre bromsoken | 90° hona – rak hona, 360mm långa, AN3 |
Bromsslangar mellan huvudcylinder o rör | 90° hona – rak hona, 1st 280mm, 1st 320mm, 1st 350mm lång |
Bromsvågsjustering | Wilwood, integrerad i pedalstället |
Bromsvätskebehållare | 3st separata, 7/16 gänga |
Bränslefilter | Bosch 0 450 905 021, 8 Micron, IN M14x1,5, UT M12x1,5 |
Bränslepump – huvudpump | GST450, F90000267 |
Bränsleslangar | AN8, PTFE |
Bränsletank | Aluminium, egen tillverkning |
Bränslenivågivare | 280mm djup, Tom: 75,5ohm, Full: 2,5ohm |
Bränslenivågivare, svetsfläns | Egen tillverkning |
Bränsletrycksregulator | 3-bar: 0 280 160 557, 4-bar 0 280 160 575 (5-BAR B280 550 113-03) |
Bussningar till bärarmar | Röda Uretanbussningar, hylsa i Rostfritt, 19mm OD, 12mm ID, 45mm lång, 32st bussningshalvor o 16st hylsor |
Camberjustering bak | Original Lotus med shims, 1mm |
Camberjustering fram | Original Lotus med shims, 1mm |
Toe-in stag bak | M12, 310-340mm lång |
Case saver hylsa – blocket | Starter kickback sleeve |
Casterjustering/anti-dive fram | Volvo justerskruv M12x1,25 |
Chassie | 30x30x2 RHS rör norm E260, samt 30×2 runda rör |
Diff | Quaife |
Difflager | LJ 1-5/8 2RS, 1 5/8” inv. diam, 3,5” utv diam, 3/4” bredd, |
Diffplåtar/gavelplåtar | Aluminium 7075, 10mm, egen tillverkning |
Distanser/adaptrar till stötdämparna | |
Drivaxel H | Nytillverkad enl. mall |
Drivaxel V | Mazda/Ford pick-up (främre drivaxeln) |
Drivaxeldamasker – inre | GKN Racing/Aerodynamic |
Drivaxeldamasker – yttre | Opel Astra, 25mm/87mm diam, 2st |
Drivknutar – inre | GKN, 100mm diam, 25 splines, 86mm PCD, 32mm bred, 2st |
Drivknutar – yttre | Opel Astra G utan ABS krans, 33splines yttersida, 25 splines invändigt |
Däck – gata – fram | Toyo Proxes R888, 205/40-17 |
Däck – gata – bak | Toyo Proxes R888, 255/40-17 |
Elback – elmotor | Powermaster 9600 Master Torque startmotor till Chevrolet BB, 23Nm vrid, 2kw |
Elback – drev | Cylindriskt kugghjul (Steel spur), M: 2.0, Kugg: 50, Bredd: 20mm |
Elfläktar – kylaren – 2st | VA11-AP7/C-57A |
Elcentral med säkringar | M-unit v2 med M-button |
Fjädrar bak | 1250lbs |
Fjädrar fram | 1000lbs |
Framdrev | 19T för HD axel, för 530 kedja, avsedd för Honda Blackbird, Z13 splines |
Främre bärarm – undre – förstärkningsplåt | Egen tillverkning |
Främre bärarm – undre | Sömlösa hydraulrör 25x3mm |
Främre bärarm – övre | Sömlösa hydraulrör 25x3mm |
Främre hjullager | 4×100 PCD, Opel Speedster -02 /Lotus Elise S2 02-, 29 tänders krans??? |
Främre kulled övre/nedre | Lotus Elise S2/Opel Kadett C, Lotus #A111C6012F, |
Främre kulled låsmutter | Låsmutter M12x1,5 |
Främre upright H sida | Lotus Elise S2, |
Främre upright V sida | Lotus Elise S2 |
Fuelrail | Billet passande originalspridare, omsvetsad med AN-kopplingar etc |
Fälgar – gata | Team Dynamics Pro Race 1.2, mattsvart, 17×7 ET35 fram, 17×9 ET23 bak, 57,1mm center |
Fäste till bärarmar i ramen | Haynes roadster bärarmsfäste med 45mm inv. mått mellan öronen |
Gaswire – inner wire | JagWire, Pro Ripcord SLICK Teflon Brake, 1,5x2750mm, Shimano/SRAM MTB |
Gaswire – hölje | JagWire, Pro brake housing, Kevlar, SLICK |
Gummikuddar till kylaren | 20mm diam, 10mm höga, M6 (hona/hane) |
Halvljusstrålkastare H7 | Hella, e-märkta projektorstrålkastare |
Halvljusstrålkastare hållarsarg | Hella |
Halvljusstrålkastare gummikåpa | Hella |
Handbromsspak | Volvo S40N/V50 2008-2012, ombyggd |
Handbromswire | Wilwood Powerlite |
Helljusstrålkastare H9 | Hella, e-märkta projektorstrålkastare |
Helljusstrålkastare hållarsarg | Hella |
Hjulbultar/pinnbultar | M12x1,5 |
Hjulmuttrar | M12x1,5, öppna, 45mm långa, Svarta, kit om 20st |
Huvlås – spärrhake | Rostfritt |
Huvlås | Rostfritt |
Huvlås Aerocatch | Aerocatch 120-2100 plus flush locking kit |
Huvudbromscylinder bak | 0,7″ |
Huvudbromscylinder fram | 0,625″ |
Hållare bakhuven | 300mm lång, Bonnet & Boot Lid Stay Large |
Hållare Nexus7, 2013 | Brodit |
Insugningstrattar | Billet, 50mm |
Justering till diffen | M10 |
Kedja | D.I.D 530 ZVM-X, Guld, O-ringskedja |
Kedjeverktyg | Kellermann KTW 2.5 |
Knacksensor | Bosch 0 261 231 046 eller 0 261 231 110 |
Kopplingscylinder – huvudcylinder | 0,625″ |
Krängningshämmare bak | knivkrängare |
Krängningshämmare fram | knivkrängare |
Krängningshämmare – ändplugg | Oljeplugg Volvo 30711617 |
Kylar-avtappning samt olja | M14x1,25 |
Kylare | Egenbyggd Aluminiumkylare med cellpaket från Alfa Romeo 156, 1,8/2,0/2,5 V6, 1997- upp |
Kylare till Laminova | 584x203mm (23×8”) |
Kylarslangar | Siliconslangar, svarta |
Kylarfläktar- vattenkylare – 2st | 285mm, 1360cbm/h, sugande |
Kylarfläkt – sidepod fram – sugande | SPAL Elektrisk Fläkt 5,2″ (130mm) Sugande 579 m3/h (Standard) |
Kylarfläkt – sidepod bak – tryckande | SPAL Elektrisk Fläkt 5,2″ (130mm) Tryckande 520 m3/h |
Kylargummi | 20mm diam, 10mm höga, hona/hane, 55Shore, M6 |
Laminova vattenanslutning | EC54, 32mm idam |
Luftfilter | 21-2039D, 3.00″ x 9.00″ Dryflow Filter |
MAC-ventil | 46A-AA!-JDBA-1BA, High-temp, 4-port (45A-AA!-DDBA-1BA), bruna kablar EBCS |
Olja – motor | Motul 300V 4T Factory Line 15W50, alt. Siklolene Pro4 race 15w50 enl. RPE |
Olja – diff | Silklolene Silktran Syn 5 75w90 |
Oljefilter | Volvo 3517857, alt Mann W917, 3/4”-16 UNF gänga |
Oljefilterförflyttare på blocket | Canton remote oilfilter adapter, 20mm, M20x1,5, 1/2”NPT -12AN adapter mot slangarna, M20x1 till M20x1,5 adapter i Hayabusa blocket (Bales-Tech) |
Oljefilterhållare | CV-products, CV-745, 3/4”-16 UNF mot filtret, -12AN gänga IN/UT |
Oljekylare motor | Laminova – största, med AN12 anslutningar |
Oljeplugg/avtappning | Stahlbus M14x1,25 |
Paddle shifter | Ascher Racing motorsport GT3 paddles |
Parkeringsljus fram | Swelight 13030S |
Pedalställ/bromsvåg | stående pedalställ |
Pinnbultar till grenrörsfläns i toppen | M8 |
Ratt | SPA Design D-shape, 255mm diam, Black Suede |
Ratt – snabbkoppling | Snap Off |
Rattaxel nedre | 9/16”x36 splines, original Lotus |
Rattknut nedre | Ford Escort/Lotus, 9/16”x36 splines, 14,28mm diam |
Rattknut övre | Exige |
Rattnav | Opel Astra F/Vectra 88-95, Corsa A/B, |
Rattstång – övre | Corsa B |
Reflexer bak | Shin Yo, 103x16mm |
Rolloverventil | Volvo 240 |
Siliconslang till diffen | 108mm diam |
Skyltbelysning | LED |
Slang mellan exp-kärl o vattenrör | 22mm diam |
Slang kopplingscylinder | Hona-Hona 300mm |
Slangar från bromsv.behållare till huvudcylindrar | Teflonslang AN4 |
Slangar till bränslesystemet | Teflonslang AN8 |
Spridare mappning nr2 | Bosch 0 280 158 333 1500cc |
Stolar | Tillett B4 i Carbon med rullad kant |
Stolsinfästningar | Tillett TB1 i Aluminium |
Stolsjusteringar | Sparco Eco 49302 |
Stubbaxlar ut från diffen | Quaife |
Styrled yttre | Lotus Elise/Rover 100, M12x1,25 gänga mot styrstaget, M10x1 mot leden, Konmått 11,8mm, konisk stigning 1/8″ |
Styrväxel | Lotus Elise S2 RHD, fabrikat ”Titan”, kortad 100mm, Lotus |
Stötdämpare bak | Protech 400-serien, 2,25”, 10” fri längd |
Stötdämpare fram | Protech 400-serien, 2,25”, 12,5” fri längd |
Svetsmutter till tempgivare EWP-vattenpumpen | 1/4″NPT |
Säkringshållare vid batteriet till Mega-säkringar | |
Tankavluftningsventil/rolloverventil | Volvo 240 |
Tanklock | Racing |
Torrsumptank | 1,5gallon, -12AN anslutningar, torrsumptanken har 5/8 BSP gänga UT till AN12 |
Tändstift | Denso U27ESR-N |
Tändstift | NGK CR9E |
Upphängningsgummi avgassystem – tjock | Volvo |
Upphängningsgummi avgassystem – tunn | Volvo |
Upphängning till växelörat | IGUS KSTM-12 |
V-bandsklämmor till avgassystem | Rostfria V-band |
Vakuumslangar o siliconslangar | DO88 |
Vattenpump – motor | Davies Craig EWP150 |
Vattenpump – Laminova | BOSCH 0 392 022 002 |
Värmeisolering torpedvägg | Värmematta mod1, 145x100cm, 680 grader kont. 1,5mm tjock |
Värmeisolering torped, tape | 50mm bred, armerad |
Växlingssystem | Pro Shift PS2 solenoid med ProShift styrenhet, paddlar, styrd av MaxxECU |
Växlingssystem | Flatshifter Pro throttle blipper, styrd av MaxxECU |
Snabbkoppling ratt | SnapOff |
Adapter rattnav 6-3 bult | |
Spacer rattnav | |
Grundfärg – kaross | International Perfection 2 komponent, Vit, |
Topplack – kaross | International Perfection 2 komponent, YHB000Snow White |
Reflexer bak | |
Poly-V-rem extern generator | (5PK575 är för lång) 5PK493 (5PK491) Volkswagen 03C145933A |
Dummy counter balance shaft | |
Wingstays | 09QYR 0019 0023 |
Täckkåpor till strålkastare helljus | |
Aluminiumrör | DO88 – bra kvalitet!! Finns i 2mm samt 3mm. |
Aluminiumböjar | H2M har bra böjar i 3mm gods |
Damasker till bakre bärarm/övre | Polyboots 14x31x23mm, Duraflex Ltd |
Ledlager bakre-övre bärarm | 5/8″ COM10T, McGill Motorsport |
Svetsskål för bakre bärarm COM10 ledlager | |
Låsring för bakre bärarm COM10 skål | |
Adapter till bakre bärarm ledlager | 5/8″ – M14, McGill Motorsport |
Adapter till stötdämparna från 1/2″ till M10 | McGill Motorsport |
Säkringshållare – byggbar | |
Tablet | Google Nexus7 gen2, 32Gig |
Regskylthållare med reklam | 300x110mm |
Baklampor | 80mm, Kiwav Motors, Sirius NS-2332 |
Svetsmuff exp.kärl VOLVO gänga | |
Aluminiumplåt till sidorna | 1,5mm |
Aluminiumplåt till torped o golv | 2,0mm |
Stoppning till störtbåge | Lifeline FIA roll cage padding, 32mm |
Värmesköldsplåt perforerad vid Turbo/Kaross | 50x50cm |
Kaross framdel | Glasfiber – ombyggd |
Kaross mittdel | Glasfiber – ombyggd |
Kaross bakdel | Glasfiber – ombyggd |
Kaross diffusor | Glasfiber |
Främre vinge | Kolfiber |
Bakre vinge dubbelplans | Kolfiber |
Bakre vingstöttor | Alu 7075 |