Nova R2 (Reynard Inverter)

Nova R2 (Reynard Inverter)

Bilbygget jag håller på med för närvarande: Nova R2. Det är i grunden en kaross som är designad av Reynard, kallas för ”Inverter” på grund av att den har designats och testats i en vindtunnel för att få fram extrem bra downforce.

Lite historia om Invertern:
År 2008/2009 designade och konstruerade Reynard fram en 2 sitsig bil som vindtunneltestades av Cranfield universitetet i England. Vikt utan förare cirka 400kg – 475kg med förare och tankad o klar. Maximal downforce på cirka 1200kg, 4G i kurvorna med slicks….borgar för en bil som går fint på bana. En testbil har kört en del tävlingar i England och trots att dessa var motorsvagare så vann den flertalet lopp. Ett till bygge rullar på Nya Zeeland också.


Bilen är såklart helt och hållet byggd av mig själv – chassiet, motorsetupen med BorgWarner turbo, hjulupphängning, elsystem, karossombyggnad etc etc är byggt helt i villagaraget av mig själv.

Den är har också gått genom första SFRO besiktningen med beröm godkänd och skall så snart vädret tillåter testas av SFRO igen (SFRO2 med buller och bromsprov) för att sedan göra en reg.besiktning så den blir gatlegal den här också. Dock kommer vingarna fram resp. bak att plockas av när den används på gatan – den kommer nog att ”sticka” ut ändå…men kan bli en kul sommarbil i alla fall hoppas jag. Gjutformar på karossen kommer att tillverkas så snart alla modifieringar är gjorda ifall något skulle hända då det inte är någon större risk att man ”trillar” över karossdelar någonstans i världen då detta blir ett ”one-off” bygge..

Translate »