Nova R2 (Reynard Inverter)

Nova R2 (Reynard Inverter)

Bilbygget jag håller på med för närvarande: döpt av mig till Nova R2. Det är i grunden en kaross som är designad av den kände formelbilsutvecklaren – Reynard, kallas för ”Inverter” på grund av att den har designats och testats i en vindtunnel för att få fram extrem bra downforce.

Lite historia om Invertern:
År 2008/2009 designade och konstruerade Reynard fram en 2 sitsig bil som vindtunneltestades av Cranfield universitetet i England. Maximal downforce på cirka 1200kg, 4G enligt deras egna uppgifter – i kurvorna med slicks….borgar för en bil som även går fint på bana. En testbil har kört en del tävlingar i England och trots att dessa var motorsvagare (utan överladdning) så vann den flertalet lopp. Ett till bygge rullar på Nya Zeeland också.


Bilen – Nova R2 – är såklart helt och hållet byggd av mig själv – chassiet, motorsetupen med BorgWarner turbo, hjulupphängning, elsystem, karossombyggnad etc etc är byggt helt i villagaraget av mig själv.

Den är har också gått genom både första samt andra SFRO besiktningen med beröm godkänd och har efter det blivit regbesiktigad och gatlegal -Extreme Street Legal Car med andra ord!

Skön känsla när man från att ha sågat upp 6m rörlängder för hand som hängde längs garageväggen och sedan TIG:at ihop allt till en körbar och väl fungerande bil och till sist fått den godkänd för bruk på vanliga vägar – den känslan är obetalbar!

Dock kommer vingarna fram resp. bak att plockas av när den används på gatan – den kommer nog att ”sticka” ut ändå…men kan bli en kul sommarbil i alla fall hoppas jag. Gjutformar på samtliga karossdelar, diffusor, vingar etc kommer att tillverkas så snart alla – små och stora – modifieringar är gjorda ifall något skulle hända då det inte är någon större risk att man ”trillar” över karossdelar någonstans i världen då detta blir ett ”one-off” bygge..

Translate »