Ford -33 3W Coupe – Made in Sweden

Den här bilen har byggts helt och hållet av mig själv också här hemma i villagaraget – som man brukar säga ”built – not bought”!

Karossen har tillverkats av mig själv från helt släta plåtark. Den har rullats ut i det Engelska hjulet samt att jag använt både krymp o sträcken samt sickmaskinen samt då sedan TIG-svetsat ihop dom lösa karossbitarna. Skärmarna samt fotstegen är inte tillverkade av mig – det är originalplåtar från 1933/1934. Dessa var från början i OK skick men som lagas upp och snyggas till, men framförallt – linjerna skall göras om för att få ett linjespel som jag tycker passar bilen bättre – bilder kommer.

Chassiet är byggt med avsmalnad ram bak för att få plats med breda R-däck i dim 295/30-18, väldigt hög kick-up bak för att kunna lägga bilen på backen när man släpper ut luften ur Airride dämparna, Dodge Viper diffad bakaxel i egen upphängning, Corvette uprights fram mm mm gör att den även går att svänga med.

Den här Roden kommer att vara ”real steel” rakt igenom – inga glasfiberbitar här inte, möjligtvis lite kolfiber här och var, vi ser under byggets gång. Självklart kommer den att tennspacklas innan lack, men tänkte köra med den plåtren först….Chassiet är också helt nytillverkat med en väldigt hög kickup bak för att när man parkerar bilen och släpper ner luftfjädringen så skall man kunna lägga bilen ner på backen!

Motorvalet blir en traditionell Chevrolet LS1 helaluminium V8 med överladdning, mappbart sprut såklart, djungeljuice i tanken samt en lite annorlunda växellådslösning…en 7-stegs DCT låda från Getrag som pallar ca 1000Nm i vrid i standardutförande med lite höjt oljetryck.. samt en Dodge Viper bakaxel i helt egen upphängning.

Här är en länk till ett forum med en hel del inlägg angående ovanstående bilbygge – dock ej uppdaterad på länge – uppdateringarna kommer här på min hemsida i första hand istället framöver: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=166680&p=1

Translate »